رییس جمهور قزاقستان براین نکته تاکید کرده بود که این مسجد بدون هیچ هزینه ای از طرف دولت ساخته می شود و تمام هزینه های ساخت مسجد توسط مردم تامین شده است .

یزدفردا "علی آبادی ::قزاقستان بزرگترين مسجد آسياي مرکزي را در آستانه افتتاح کرد
قزاقستان روز جمعه در آستانه، مسجدی را که بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی خوانده می شود، در سالروز تولد رییس جمهور این کشور که 72 ساله می شود  افتتاح کرد.
نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان که از زمان شوروی سابق قدرت را در این کشور در دست دارد گفت : « به مناسبت افتتاح این مسجد آروز می کنم جشن خوبی داشته باشید.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آستانه، مقامات قزاقستان اعلام کردند این مسجد گنجایش تقریبا پنج هزار نماز گزار را دارد.

رییس جمهور قزاقستان براین نکته تاکید کرده بود که این مسجد بدون هیچ هزینه ای از طرف دولت ساخته می شود و تمام هزینه های ساخت مسجد توسط مردم تامین شده است .

مشخصات  و امکانات این مسجد

مسجد نور سلطان  آستانه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان واقع شده که بزرگترین مسجد قزاقستان و همچنین بزرگترین مسجد در آسیای میانه محسوب می‌شود.
گنبد این مسجد با 51 متر ارتفاع  و ارتفاع مناره های آن 77 متر می باشد.مسجد نور سلطان آستانه دارای چهار مناره است و سبک معماری آن معماری اسلامی است. ساختمان این مسجد تداعی کننده زیبایی و شکوه معماری شرقی بوده و گنبد مسجد طلایی رنگ هستند.
فضای داخلی این مسجد دربرگیرنده یک شبستان بزرگ است. بخشی برای اقامه نماز در طبقه دوم در نظر گرفته شده  است.
مسجد نور آستانه در کنار رودخانه ایشیم شهر آستانه واقع شده است و کار ساخت این مسجد در مرحله اول در ماه مارس سال 2005 آغاز و در نهایت در سال 2008 افتتاح شد.
این مسجد ظرفیت 5 هزار نمازگزار را داشته و 2 هزارنمازگزار افزون بر تعداد نمازگزاران داخلی می توانند در محوطه خارجی مسجد به اقامه نماز بپردازند.

مسجد موسوم به نورسلطان در زمینی به مساحت 17500مترمبع   ساخته شده است،   که18800 متر مربع  مساحت زیربنای  سرپوشیده آن است.و در حال حاضر  بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی محسوب می شود.

انجمن معنوی مسلمانان قزاقستان مدیریت و نظارت بر این مسجد را برعهده داشته . در ساخت این مسجد از شیشه، بتن و گرانیت استفاده شده و معماری آن را چارلز هزیف معمار مشهور لبنانی برعهده داشته است.

مجتمع مسجد حضرت سلطان شامل سالن بزرگ اقامه نماز برای پنج هزار نمازگزار، اتاق عقد و برگزاری مراسم عروسی، محل‌های مخصوص قرائت قرآن، سرویس های بهداشتی و همچنین گنبدی با ارتفاع ۵۱ متر و قطر ۲۸ متر است.

این مسجد به شکل مساجد کلاسیک اسلامی و با استفاده از نقش و نگار‌های سنتی قزاقستان در سه طبقه ساخته خواهد ‌شد.

این مسجد چهار مناره دارد و بزرگترین گنبد مسجد در قزاقستان به عرض 28 متر و ارتفاع 51متر، برای آن ساخته خواهد شد.

 دکوراسیون داخلی و تزئین نقش و نگار‌های هنری آن توسط نقاشان و هنرمندان قزاق، ترک و ایتالیایی اجرا شده است .
در ساخت این مسجد از 11 کشور از جمله فرانسه، ایتالیا و ژاپن، مصالح ساختمانی وارد شده است.

وضعیت اجتماعی و اسلام خواهی در قزاقستان

بنا بر دستور «نورسلطان نظربايف» رئيس‌جمهور قزاقستان، كميته امور اديان وابسته به وزارت فرهنگ اين كشور به فعاليت خود خاتمه داده و به جاي آن آژانس امور اديان وابسته به دولت اين كشور تأسيس شده است.

آژانس جديد التأسيس امور اديان قزاقستان در زمينه همبستگي و وفاق بين اديان، تضمين حقوق ديني مردم و تعامل با تشكل‌هاي مذهبي فعاليت خواهد كرد.

اين تحولات در حالي است كه طي چند سال اخير، ميزان اسلام خواهي مردم قزاقستان رشد بي‌سابقه‌اي را از خود نشان مي‌دهد اما به دليل عدم توجه ساختارهاي دولتي و قانوني به اين پديده فراگير در حال رشد، احتمال نفوذ جريانات انحرافي اسلام و احتمال اشاعه تعاليم نادرست اسلامي بيش از گذشته قوت يافته است و مقامات عالي‌رتبه اين كشور را به فكر واداشته است.

بنابر اعلام منابع رسمي، در سال‌هاي اخير آمار رسمي و غير رسمي حكايت از رشد 25 درصدي علاقه مردم قزاقستان به اسلام را نشان ميدهد.
كارشناسان، دادن آزادي بيشتر به مؤسسات مذهبي، ضرورت انتخاب امامان و روحانيون مساجد توسط مردم، ضرورت پايان دادن به آزار و اذيت‌هاي بي‌اساس دولت، گسترش وظايف مساجد به عنوان مؤسسات فرهنگي و همچنين استفاده از رسانه‌هاي دولتي فعال در افزايش آگاهي ديني مردم را از اقداماتي مي‌دانند كه بايستي دولت قزاقستان همسو با خواست مردم به آن عمل كند و ساخت اين بناي عظيم در همين راستا قابل ارزيابي است.

تاخیر یکساله افتتاح به دلیل آتش سوزی

طی عملیات ساخت و ساز ساختمان این مسجد که ترک ها آن را در کمتر از دو سال به اتمام رساندند، آتش سوزی شدیدی صورت گرفت که تاریخ افتتاح آن را به تاخیر انداخت.

 در حادثه آتش سوزی بخش زیادی از بزرگترین مسجد آسیای مرکزی  در شهر آستانه پایتخت قزاقستان دچار آتش سوزی شده بود، در آتش سوخت.

به گزارش خبرگزاری ها در آن زمان ، برای مهار آتش در 800 متر مربع از این مسجد از 40 دستگاه خودرو اطفای حریق و دیگر تجهیزات آتش نشانی استفاده شد.

در این آتش سوزی بخش هایی از سقف مسجد در حال ساخت که یکی از زیباترین بناهای پایتخت قزاقستان است، به شدت آسیب دید.آتش سوزی مسجد جامع شهر آستانه و بزرگترین مسجد قزاقستان علاوه بر خسارات هنگفت، یک کشته و پنج زخمی برجای گذاشت.
ساخت این مسجد در سال 2010 آغاز شده و قرار بود در بیستمین سالگرد استقلال جمهوری قزاقستان در اوایل دی ماه سالگذشته  مورد بهره برداری قرار گیرد، اما نورسلطان نظربایف رییس جمهوری پس از بازدید از مراحل ساخت، یک سال دیگر هم برای تکمیل این طرح به پیمانکاران فرصت داد.
وی در جریان بازدید از مراحل پایانی ساخت بزرگترین مسجد آسیای مرکزی گفته بود، این مسجد از محل هدایای مردمی ساخته می شود.
نظربایف با تأکید بر اینکه در ساخت این مسجد از منابع دولتی استفاده نمی‌شود، افزود: عملیات ساخت و تکمیل این مسجد در سال آینده(91) به پایان خواهد رسید زیرا نمای خارجی آن باید در فصل گرما اجرا شود.
ولادیمیر باژکو رییس کمیته امور اضطراری قزاقستان با بیان آنکه علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست، گفت: تحقیقات در باره دلایل آتش سوزی مسجد که توان پذیرش پنج هزار نمازگزار را دارد، ادامه دارد.
آتش سوزی در این مسجد زمانی رخ داد که اغلب مأموران نهادهای امنیتی و انتظامی مشغول تأمین امنیت انتخابات پنجمین دوره نمایندگی مجلس قزاقستان  بودند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا